2012-08-15

Vecka 24 och risotto

Igår gick vi alltså in i en ny graviditetsvecka jag och lillgrabben. Vi är numera 24 veckor tillsammans kan man säga ;)


Vecka 24

Ett 24 veckor gammalt foster som är 30 centimeter långt.Man kan ha gått upp fem till sju kilo, vissa ännu mer. Fostret väger cirka 650 gram och är ungefär 30 centimeter långt. Huden, som tidigare har varit helt genomskinlig, börjar bli tjockare och täcks av fosterfett.
Nu kan fostret suga på tummen, det är en träning inför att suga på bröstet. Ibland börjar fostret att hicka, då känns det som om det klickar till i magen.
De små blodkärlen i lungorna, kapillärerna, växer som mest mellan vecka 16 och 24. Först när fostret är runt 24 veckor kan det börja andas luft, om det skulle födas så tidigt.


Nu börjar det alltså bli riktigt spännande. Nästa vecka går vi in i tredje trimestern och nu börjar man inse att även om det fortfarande är lite drygt 15 veckor kvar så är det ändå inte särskilt långt kvar när man är inne på sista tredjedelen.

Igår fick jag besök av söta lilla Jonas, min gamla kollega. Jag bakade lite kärleksmums (som inte alls blev som det skulle tänkt sig eftersom ugnen brände kakan redan efter 5 minuter så den vart ganska kladdig inuti när jag tog ut den) och så fikade vi och pratade massa. Han och hans tjej var på Harry Potter världens i USA förra månaden och jag måste erkänna att jag vill också åka dit ! Hur ska jag övertala Jimmie till detta? Får låtsas att det är för lillgrabbens skull även om han inte skulle fatta någonting ännu. Hehe..

På kvällens vankades det risotto med ugnsstekt lax. Mycket gott måste jag säga. Därefter kröp vi upp i soffan och tittade på Shameless (sjukt bra och rolig serie). Tyvärr blev det ingen tripp in till kalaset igår eftersom jag hade ont i magen, tryckte på massa uppifrån. Men det är lite bättre idag och lillgrabben rör sig där inne så det är nog ingen fara för honom =)

Förhoppningsvis blir det en liten tur in till kalaset idag istället. Vill så gärna åka in och kolla på "skrattfesten" med diverse olika komiker. Och vädret är ju på vår sida idag så det skulle kunna bli riktigt mysigt.

För övrigt verkar det som att a-kassan äntligen är påväg att ge mig lite pengar. Som jag har väntat. Och jag slipper en massa karensdagar !! WOHO!! Egentligen borde jag ha 40-45 karensdagar eftersom jag tackat nej till en återanställning men med tanke på förra årets omständigheter och min fackmans fina yttrande så fick jag bara sju karensdagar, alltså som att jag blivit uppsagd. I love it !
Så nu väntar vi bara på att handläggningen ska bli klar så jag kan få lite pengar, för 500kr på kontot är inte roligt ;)





1 kommentar:

Pernilla sa...

härligt med snäll a-kassa! jag bråkar med min också, fast de borde ge mig ersättning med en gång eftersom jag jobbat heltid i 12 månader så vill de ändå ha massa fler blanketter. ibland tror jag de får provision på hur många papper de lyckas få en att skicka in ;)

alltså ambrosiakaka, det är ju inte ens gott. börjar man tycka om det när man går i pension kanske?