2012-11-12

Frozen cheesecake med saffran

Testade igår att göra en cheesecake med saffran i. Mitt eget omdöme gav den många plus. Jimmie är ju dock inte jätteförtjust i saffran men han åt den iallafall och han tyckte den var helt okey, vilket jag anser vara ett bra betyg om man inte gillar saffran.

Tänkte därför dela med mig av receptet som jag använder mig av när jag gör cheesecake i alla dess former. Du kan smaksätta med i princip vad som helst !

Frozen Cheesecake (saffran)

Ingredienser:

200 gram philadelphiaost (1 förpackning)
3 äggulor
1½ dl socker
1 msk vaniljsocker
3 äggvitor
3 dl vispgrädde
½ - 1 paket digistivekex
3 msk halvsmält smör
(1 pkt saffran i detta fallet)

How to do:

Klä en springform med plastfolie så att det hänger över kanterna (detta hoppas jag alltid över men det är ju upp till var och en, jag gör det direkt i formen utan plastfolie).
Krossa digistivekex (t.ex i en matberedare) och blanda med smöret. Tryck ut smulet i botter på springformen. 

Separera äggulorna och äggvitor i var sin bunke. Blanda äggulorna med philadelphian, socker och vaniljsocker (här blandar jag även i min smaksättning, i detta fallet saffran).

Vispa grädden ganska hårt och VÄND ner i ostsmeten.

Vispa sedan äggvitorna till ett fast skum (så du kan vända bunken upp och ned utan att det rinner ut) och vänd sedan ner även detta i smeten. 

Häll upp i formen, vik in plastfoliekanterna och täck över med mer plastfolie (hoppas jag som sagt över). Ställ i frysen minst 4 timmar, gärna över natten.



Det är väldigt svårt att misslyckas med en sån här cheesecake så testa den vet jag.
Ska snart testa att göra en med pepparkakskryddor också, får se hur det blir. Men det dröjer nog två veckor iallafall tills detta händer, om det inte råkar komma en bebis innan dess. är ju trots allt mindre än en månad kvar så han kan komma när som helst =)
 


Inga kommentarer: