2011-11-08

Ny låt, fullt upp och en rasist som grädde på moset

Sista tiden har jag lyssnat väldigt mycket på musik för att bearbeta. Och för en vecka sen när jag hade en jobbig dipp och tänkte alltförmycket så var det en före detta kollega och bra vän som skrev en bit av en låttext till mig och berättade att han brukade lyssna på den låten när han mådde dåligt..
Ni kan höra den HÄR

"Hold your head up high
and this pain will die
Somehow, somewhere, just try
Your living in the dark
Where noone can see your tears
bit, hold your head up high"


Tänkte slå på denna låten på väldigt hör volym och städa lägenheten och en stund. Sen ska jag tvätta kläder/sängkläder, diska, handla, ta ut pengar samt ringa några samtal.

Förresten, jag läste på aftonbladet innan att det blivit ännu mer diskussioner om att Pippi berättelserna är rasistiska. Jag börjar ärligt talat bli riktigt jäkla trött på folk som hela tiden ska anmäla reklamer eller barnböcker som rasistiska. Seriöst, har de inget bättre för sig än att inbilla sig att allt är rasistiskt? Jag har minsann växt upp med Pippi och jag är inte rasist. När man var liten reflekterade man inte ens över att de kallade pippis pappa för negerkung och nu när man är vuxen så skrattar man bara åt det för det låter ju roligt men inte fan är det rasistiskt.. Blir så trött på hela det här. Förra veckan anmäldes ju reklamen för "Den svagaste länken" där de i reklamen använder sig av uttrycket Inte alla indianer i kanoten. Seriöst? Det är ett talessätt och inte fan något rasistiskt uttryck. Det är ju som att man inte skulle få lov att säga att det inte är alla hästar i hagen för då skulle hästarna ta illa upp. Eller att hissen inte går hela vägen upp, då kanske de som bor längst upp i alla hus med hiss tar illa upp. Eller vänta... här har vi ju några sådana uttryck.. Vilka är rasistiska??

- Alla får är inte i hagen
- Den sista hästen har lämnat stallet
- Kortet är i bankomaten men det finns inga pengar på kontot
- Har inte alla indianer i tältet
- Inte den smartaste gurkan i burken
- Inte alla kor i ladugården
- Det är inte riktigt rätt möblerat på övervåningen
- Alla hönsen är inte hemma
- Han har inte alla kakor i burken
- Inte alla bestick i lådan
- Inga större studieskulder
- Boken är öppen men sidorna är tomma

Den sista skulle ju i så fall va grymt taskig mot folk med dysleksi tex. Vad tycker ni om det?? Herregud, varför ska folk lägga energi på det? Släpp det, det är bara uttryck!!!

// Charlotte Ekberg

1 kommentar:

Mikaela Svarfvar sa...

Sv: Tack så mycket Lotta :) Jag läste också det på Aftonbladet och det är så himla löjligt. Talesätt är ju talesätt och ingen åsikt eller ståndpunkt :P Snart så kommer dom väl skriva: I Ronja rövardotter filmen så visas det nakna män... :P